STRES

Stres jest zjawiskiem biologicznym stanowiącym reakcję organizmu na jakiekolwiek stawiane mu wymagania: fizyczne lub psychiczne. Pojęciem stresu określa się wszystkie bodźce które zmieniają stopień gotowości człowieka do działania.  Głównym miejscem odkładania się stresu są nasze mięśnie. Stres jest dobry gdy panujemy nad nim. Stres jest zły gdy panuje nad tobą. Panowanie nad emocjami jest kluczowe…

KONCENTRACJA

Koncentracja to skupienie uwagi i skierowanie jej na określony przedmiot, zjawisko, sytuację, wydarzenie. Dobra koncentracja to utrzymanie skupionej uwagi na odpowiednim obiekcie w odpowiednim czasie. Skupiaj się na elementach które kontrolujesz a odrzuć te na które nie masz wpływu. Koncentrowanie się na wyniku wzmaga lub wręcz powoduje presję startową (meczową). Poza tym koncentracja tego typu nie podpowiada co należy zrobić żeby wygrać. Skup swoją uwagę na konkretnych czynnościach związanych z optymalnym wykonaniem zadania.                                                                                                                                                                                                                                                                                                Ćwiczeniakoncentracji :

- bierne myślenie – nie myślę o niczym

- oglądanie tarczy zegara

- koncentrowanie na chwili obecnej np. gra komputerowa

- stanie na jednej nodze

Ćwiczenia koncentracji związane ze sportem :

- pozytywna autorozmowa – „uważaj co do siebie mówisz bo przypadkiem możesz siebie słuchać

- pozytywne myślenie

- trening wyobrażeniowy – samo wyobrażnie może mieć pozytywny wpływ na zachowanie oraz aktywność sportową

BŁĘDY :

- rozpamiętywanie przeszłych zdarzeń, zwłaszcza tych negatywnych

- myślenie o przyszłych zdarzeniach w sposób – co się stanie gdy mi się nie uda , nie wyjdzie mi itp.

- skupienie się na zbyt wielu bodźcach – „rzeczach” w jednym momencie

- zbyt głęboka analiza sygnałów naszego ciała (zmiana tętna, zmiana oddechu, pocenie się)

PEWNOŚĆ SIEBIE

Źródła pewności siebie w sporcie :

BIEGŁOŚĆ – im większe są moje umiejętności tym pewniej się czuję. „Dążenie do jak najlepszego wykonania cechuje prawdziwych mistrzów”

DEMONSTROWANIE UMIEJĘTNOŚCI – pokazanie innym i samemu sobie, że mamy większe umiejętności niż konkurencja. „Miarą człowieka nie jest zachowanie w chwilach spokoju, lecz to coczynimy, gdy nadchodzi czas próby”

PRZYGOTOWANIE MAENTALNE – poczucie optymalnej koncentracji na zadaniu. „Ważniejsze od tego co nas spotka jest fakt jak to zinterpretujemy”- J.P II

WYGLĄD – postrzeganie siebie jest jednym z czynników poczucia własnej wartości. Głowa trzymana wysoko, podbródek w górze, ramiona odwiedzione do tyłu, kołyszący się krok, demonstracja radości

WSPARCIE – ze strony innych zawodników, trenerów, rodziców. Szczególnie ważne ze strony fachowców w danej dziedzinie oraz osób bliskich

UCZENIE ZASTĘPCZE – oglądanie sukcesów moich partnerów zwiększa także poczucie mojej wartości

ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA – u siebie zawsze najlepiej

SYTUACYJNE PRZYSŁUGI – poczucie że czynniki sytuacyjne są po mojej stronie tzn. skoro szczęście mi sprzyja to mogę wszystko

BEZ WIARY W SIEBIE TAK JAK BEZ TRENINGU NIE MOŻNA DZIŚ WYGRAĆ W SPORCIE